Vitaminer og mineraler=)



Hvilken oppgave har hver enkelt vitaminer og mineraler i kroppen.

Mineraler:

Kobber: Viktig for opptaket av jern også er det faktisk vikttig for dannelse av bindevev.

Selen: Selen er et grunnstoff, det vil si ett enkelt atom. 

Krom: Bidrar til å stabilisere blodsukker nivået, fremmer faktisk muskelmassen=)).

Mangan: Mangan er et sportstoffmineral som er viktig for enkelte enzymer.

Kalsium: Godt for skjelettet muskler og hjertet. og for normal fungerende nervesystem.

Magnesium: Bra for nerver og muskelinpuls og er også bra for forbrenning av karbohydrater=) 

Kalium: Kalium senker blodtrykket og har en virkning i syre base balansen i kroppen.. Er også viktig for muskler, nerver og nyrer. Har faktisk hørt at kalium kan hjelpe vis du har nyrestein.

Sink: Sink inngår i karbohydrat, protein og fett stoffskiftet. Bra for hormoner i kroppen også insulin i kroppen. Ps! vis man er plaget med kviser og uren hud så er det bare og ta sink som kostilskudd=)

VItaminer: 

-  B2-vitamin:  B2-vitamin har betydning for hud, negler, hår, lepper, tunge, for synet og for vekst.

-  B - 12: Er nodvendig for å danne røde blodlegmer. Motvirker blodmangel. Så vis du har jernmangel hjelper det og ta mye B- 12 og C- vitamin i tilegg=)

- B-1: Nødvendig for forbrenningen av karbohydrater. Vitamin B1 er også viktig i omsetningen av karbohydrat til druesukker (glukose). Når druesukker forbrennes i kroppen, dannes energi som er viktig for at blant annet hjerte, hjerne og muskler kan fungere.


- Vitamin B3 er viktig for energimetabolismen i kroppen. Vitaminet spiller også en viktig rolle for nervesystemet og for fordøyelsessystemet. Mangel på vitamin B3 kan også gi nevrologiske og psykiske plager. 

- Vitamin E: vitamin - E beskytter kroppens celler.

Hver enkelt vitamin eller mineral er avhengig av hverandre hvis det skal fungere eller i kroppen.

 

 





 

2 kommentarer

Hedda

26.01.2012 kl.23:16

Kult!<3

blir du fast leser hos meg,blir jeg fast leser hos deg(kommenter bloggen min) så blir jeg din faste leser!<3

olimp

26.01.2012 kl.23:18

bra innlegg :)

Laila

27.01.2012 kl.00:46

Åååh, jeg må nesten le litt, for jeg kommer med et innlegget om nettopp vitaminer og mineraler om noen dager, haha. Gikk og tenkte det ut her tidligere i dag. Men det er en litt annen vri enn ditt innlegg her da...

<3

May-Linn

27.01.2012 kl.10:23

Laila:Good luck!!! Gleder meg til og lese ;) Rart at man kan tenke så mye likt da haha...

May-Linn

27.01.2012 kl.10:25

olimp: Takk for det, stakk bloggen din her for leden. Må si at du skriver mye bra om trening og kosthold=)Lykke til videre!!!

May-Linn

27.01.2012 kl.10:26

Hedda: Ja sefølgelig kan jeg det vettu <3

Skriv en ny kommentar

May-Linn

May-Linn

23, Bergen

Hei og velkommen til min blogg=) Jeg blogger om alt i fra trening og et sunt kosthold og spiseforstyrrelse. Vis dere er noe dere lurer på så er mail adressen min: svi9000@hotmail.com =)

Kategorier

Arkiv

hits